call / Whatsapp / Telegram / sms : 019-7370016

24 Jun, 2010

SS sireh junjung hijau putih - Zulfadli (tmn tun aminah, skudai)




 


 Pernahkah anda terfikir??

Simbolik disebalik hantaran (Part 5) :  Tepak sireh dalam hantaran

' Tepak sireh telah lama bertapak di dalam adat melayu dan adat perkahwinan melayu. Dulang hantaran berisi tepak sireh lengkap dengan buah pinang, gambir, kapur, cengkih, tembakau dan daun sireh wajib dipersembahkan sebagai hidangan wajib sebelum pembuka bicara. Sambil berbincang dan bergurau senda tepak sireh inilah dijadikan makanan ringan waktu itu..Fizikal tepak sireh diperbuat dari emas, perak, tembaga atau kayu '


Kenapa perlu ada tepak sireh yer?? adakah orang sekarang makan? bukan itu yang kita persoalkan. Tapi kita perlu sama-sama menyahut....dan menjunjung tinggi adat melayu sama ada kita makan atau tidak. 
Sekurang-kurangnya kita generasi baru memertabatkan tepak sireh sebagai adat warisan yang tidak ternilai dan unik. Simbolik yang boleh ambil darinya...gabungan kesemua bahan menjadi rasa kelat, pedas, manis, pahit dan dingin semuanya menjadi satu...begitu juga rumahtangga yang akan dibina kelak pasti akan merasai masa-masa indah..masa-masa bergelora, bergelombang. Dugaan dan cabaran dalam rumahtangga menjadikan hubungan bertambah erat dan menerbitkan cinta sebenar.

 



Tiada ulasan: